Wohlgart Andersson / 3 mars, 2020

Kambodjaresan´+ Bangkok

Jag åker Kambodja då och då för att stämpla passet. Då åker jag bara till gränshandeln i Ban Leam. Nu när VD:n är här och hälsar på, så ville han åka till Siam Reap, som är en större stad i landet och kolla där. Vi åkte buss dit, och guiden talade om att det är lite dyrare just här. Antagligen beror det på templet Ankor Vat som är ett av de 7 världsarven sedan 1992 upptaget på Unescos tillsammans med flera andra delar av staden Angkor Wat

Vi valde en tur runt det 163 hektar stora området i ett sådant här fordon. Detta betalade vi 40 dollar för, men tyckte inte det var värt det. Inträdet till templet kostade 37 dollar styck, inte heller det tyckte vi det var värt. Det var som att åka runt till 15 stycken ruiner av typ Brahehus. Man behöver nog ha ett större kulturellt intresse, än vi har för det skall vara intressant. Det största templet var man tvungen att gå minst en kilometer. Det var inte att tänka på, jag får ont bara efter 200 meter. Finns inte en susning av handikapptänkande, men det gör det sällan i Thailand också

Det här var ett kul fordon, även om vi tyckte de gick lite ostadigt på de dåliga vägarna. De fanns i en uppsjö olika modeller. Man kan säga att de var ett lastväxlarsystem för motorcyklar. Här en modell med flak, fanns också i flera storlekar och för olika ändamål. Den andra hittade vi utanför en svetsverkstad, där den användes som ett mobilt svetsbord. Den till höger gick mycket stadigare, men var tydligen dyr i inköp och inte lika vanlig som de andra.

Från Wikipedia

Templet är, åtminstone i dess synliga delar, konstruerat i sandsten. Den yttre muren samt strukturdelar under jord är dock byggda av laterijord Det finns flera teorier kring vad som använts för att hålla samman sandstensblocken och bland annat nämns kåda och släckt kalk Angkor Vat är, till skillnad från andra Angkor-tempel, vänt åt väster, en orientering som förknippas med döden. Många arkeologer trodde därför att templets syfte var som kungligt mausoleum. Numera anses dock att riktningen åt väster kommer sig av templets helgande åt guden Vishu, som kopplas samman med detta väderstreck. Angkor Vat beskrivs ibland som världens största religiösa monument.

Modern laserteknik har upptäckt ett antal husgrunder under marken nära den västra ingången till tempelområdet. Funktionen hos dessa återfunna byggnader har ännu inte klargjorts.

Vallgrav och mur

En vallgrav och en yttre mur omsluter tempelområdet. Vallgraven har angivits som orsak till att djungelvegetationen inte helt tog över templet under de sekler som det var övergivet av människor. Angkor Vats yttre mur är 1024 gånger 802 meter lång med en höjd på 4,5 meter. Den löper 30 meter innanför vallgraven.

Huvudbyggnaden

Huvudbyggnaden består av gallerier med stenreliefer som omsluter inre gårdar med bassänger (dock ej vattenfyllda) och den centrala byggnaden på vilken de fem tornen står. Huvudentrén är från väster och dit kommer besökaren via en lång bro över vallgraven till huvudporten i yttre muren.Angkor Vat föreställer det hinduiska universumet, med de centrala tornen representerande det heliga berget Meru, de yttre murarna bergen som omger världen och vallgraven oceanerna där bortom. Angkor Vat beskrivs ibland som världens största religiösa monument.

FLYGUPPLEVELSE

VD:n åkte hem onsdag, han ville jag skulle bli med till Bangkok, han skulle stå för hotellkostnaden. Han hade hittat ett kanonbra hotell 3 kilometer från flygplatsen. Sängarna var hårda, men i övrigt var allting bra. Servicen var kanon, nästan överdrivet bra. Det heter Golden Airport Suites, bara 3,8 stjärnor, men det är väl sängarna som dragit ner betyget.

Vi skulle flyga Boeng 737 i flygsimulator. Han har gjort det förut, och jag blev naturligtvis sugen. Yngste sonen vill att jag ska ha ett bra liv, så han sponsrade mig med 1000 kr. Det var till stor hjälp då det kostade 4550 baht för en halv timme.

Det var betydligt svårare att köra en stor maskin mot den Cherokee som jag tidigare flugit. Det var 4 gånger mer instrument på den än på Cherokeen.

Man fick välja vilken flygplats man ville landa, Det fanns över 10.000 st att välja på. Jag ville landa på Norbergs flygplats, den fanns med vilket förvånade mig. Jag fick dock inte landa där av någon anledning. Jag valde Hudiksvall istället, där är det lätt att landa. Där finns lampor som lyser rött om man är för högt eller för lågt. Dessa såg jag dock aldrig nu, Allting var annars som i verkligheten. Vi blev ombedda att ta på oss munskydd när vi satt i cokpit. Men varför då, sa jag, vi skall ju inte flyga till Kina?

Det var lätt att hitta stället. Det finns på ett stort köpcentrum vid Ekamai. Dit kan man enkelt ta sig till via skytrain, men går också med buss. Vi valde skytrain, då VD:n hittar betydligt bättre än mig i Bangkok. Är väldigt sällan i Bangkok, jag gillar inte staden. Det är alldeles för stort, och svårt att hitta om man letar efter något speciellt. Det är mycket avgaser och mycket trafik. Man hittar det man behöver o Pattaya. Jag brukar säga att det som inte finns i Pattaya, det finns inte i Thailand. I Pattaya var jag mycket förr i tiden, så där hittar jag ganska bra. Men jag trivs bäst här efter beachen, här är lugnt och skönt.

Eftersom det är jackpot blir det trav på torsdag eller fredag

 

 

 

 

 

FILED UNDER : Okategoriserade , Thailand

Senaste Inläggen